Monday 11 November 2013

PERATURAN BARU PERNIAGAAN SECARA ONLINE MULAI 1 JULAI 2013



Peraturan baru perniagaan jual beli secara online mulai 1 Julai 2013 di Malaysia. Tujuan sebenar undang-undang ini dilaksanakan adalah untuk mengelakkan penipuan ketika membuat transaksi secara online. Peraturan ini diguna pakai kepada semua peniaga yang menjalankan perniagaan atas talian seperti laman sosial ataupun laman web. Peraturan ini akan dilaksanakan dibawah Peraturan-Peraturan Perlindungan Pengguna 2012.

Kpdnkk

Tujuan atau Objektif Peratuan Baru Perniagaan Online
  • Untuk mengelakkan sebarang penipuan ketika membuat transaksi secara online.
  • Meningkatkan tahap keselamatan berniaga secara online.
  • Mengelakkan barangan palsu.
  • Memastikan perniagaan secara online di Malaysia lebih diyakini.
Peraturan Wajib Yang Perlu Dipatuhi Perniaga Online
Antara perkara yang perlu dipatuhi web perniagaan di bawah Peraturan-Peraturan Perlindungan Pengguna 2012 ialah:
  • Nama perniagaan
  • Nama syarikat dan nama orang yang menjalankan perniagaan;
  • Nombor pendaftaran perniagaan atau syarikat;
  • Alamat e-mail dan premis dan nombor telefon;
  • Butiran mengenai ciri utama barang atau perkhidmatan.
  • Harga penuh barang atau perkhidmatan termasuk kos pengangkutan, cukai dan kos-kos lain
  • Kaedah pembayaran
  • Terma-terma syarat
  • Anggaran masa penghantaran atau perkhidmatan kepada pembeli.
Kriteria Laman Yang Perlu Ikut Peraturan
  • Peraturan ini diguna pakai kepada individu yang menjalankan perniagaan membekalkan barang atau perkhidmatan melalui tapak web atau pasar dalam talian termasuk media sosial seperti Facebook dan pengendalian pasar dalam talian.
  • Pasar dalam talian adalah tapak web di mana barang atau perkhidmatan dipasarkan oleh pihak ketiga bagi maksud perdagangan manakala pengendali pasar dalam talian bererti seseorang yang menyediakan pasar dalam talian contohnya mudah.my atau lelong.com.my.
Kesalahan atau Denda Jika Langgar Peraturan
  • Kegagalan mematuhi peraturan mengikut Akta Perlindungan Pengguna 1999, individu boleh dikenakan denda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-dua sekali.
  • Bagi kesalahan kali kedua atau seterusnya boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-dua sekali. Selain itu, pertubuhan perbadanan yang disabitkan kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM100,000 dan bagi kesalahan kali kedua dan seterusnya boleh didenda tidak melebihi RM200,000.

2 comments:

  1. Saya tidak dapat berterima kasih kepada perkhidmatan pembiayaan lemeridian yang cukup dan membiarkan orang tahu betapa saya bersyukur atas segala bantuan yang anda dan kakitangan pasukan anda telah menyediakan dan saya berharap untuk mengesyorkan rakan dan keluarga sekiranya mereka memerlukan nasihat atau bantuan kewangan @ 1,9% Kadar untuk Pinjaman Perniagaan .Via Hubungi:. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. Teruskan kerja hebat.
    Terima kasih, Busarakham.

    ReplyDelete
  2. Nama Perusahaan::"":":":"ONE BILLION RISING FUND
    Gmail Perusahaan:":":":":"::"onebillionrisingfund@gmail.com                       
    Selamat siang
    Namaku Nyonya Ahmed Neni dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia saat ini dan saya mengatakan kepada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan menceritakan namanya kepada dunia dan saya sangat bahagia dengan katakan bahwa keluarga saya kembali untuk selamanya karenaa saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp150.000.000.00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah satu ibu dengan 3 anak dan dunia sepertinya sedang bergantung pada saya saat saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan online bank menolak saya pinjaman mereka mengatakan bahwa penghasilan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya pergi online dan hal-hal menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya sampai saya bertemu dengan ALLAH mengirim pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, ONE BILLION RISING FUND dimana Juruselamat ALLAH dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir ini tidak akan mungkin terjadi karena pengalaman masa lalu saya dan janji palsu tapi untuk mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp150.000.000.00 dan saya akan menyarankan siapa saja yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi perusahaan tersebut, melalui email di: """""""(((((onebillionrisingfund@gmail.com))))))))"""""""karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. Jika Anda melihat bagaimana memastikan pinjaman atau bagaimana mendapatkan pinjaman asli, perusahaan dapat membantu Anda. "

    BBM: D8E814FC 


    Sebagai penerima manfaat dari perusahaan saya adalah bukti hidup dari kerja baik perusahaan dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan formulir pinjaman ONE BILLION RISING FUND. cukup hubungi mereka dan ikuti proses pemberian pinjaman yang mudah

    Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))

    Allahu akbar
         

    Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))
    Allahu akbar

    ReplyDelete

Terima kasih diatas sokongan anda semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...