Saturday 15 February 2014

SEBAB DAN PUNCA KENAPA HARI KEKASIH HARAM DISAMBUT ORANG ISLAM



Punca sebenar kenapa hari kekasih atau Valentine’s Day haram disambut oleh orang islam. Pihak JAKIM telah memfatwakan bahawa hari kekasih adalah haram diraikan oleh umat islam kerana perayaan tersebut bertentangan dengan ajaran islam. 

Selain itu, ianya mempunyai unsur-unsur agama lain iaitu Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang Islam. Muzakarah juga berpendapat bahawa ajaran Islam amat mengutamakan kasih sayang dan tiada hari tertentu untuk meraikannya. Untuk info, hari kekasih disambut pada 14 Februari setiap tahun bagi meraikan hubungan kasih sayang antara dua insan yang sedang hangat bercinta.




Hari-Valentine-Haram

Punca Kenapa Hari Kekasih Haram Disambut Orang Islam
Hari Kekasih atau lebih tepat disebut Valentine Day diraikan oleh penganut agama Kristian pada 14 Februari setiap tahun. Tujuan ia diraikan adalah sebagai memperingati dua orang paderi bernama Valentine yang berasal dari Rom dan Terni. Kedua-dua paderi tersebut dikatakan telah mati demi mempertahankan agama Kristian.

Hari Valentine pada awalnya tidak sedikitpun berkait dengan cinta asmara. Ia dikatakan hanya dikaitkan dengan pengorbanan terhadap agama. Namun setelah puisi yang dikarang oleh Geoffrey Chaucher untuk majlis ulangtahun pertunangan Raja Richard II disalahertikan oleh pembaca, Hari Valentine menjadi sinonim dengan cinta dan kasih sayang.

Di seluruh dunia ramai yang turut meraikan hari tersebut walaupun berbeza pegangan agama. Ia diraikan dengan memberi hadiah, coklat, kad ucapan dan bunga-bungaan kepada pasangan masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas sokongan anda semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...