Sunday 13 April 2014

FESTIVAL kENYIR 2014



29 April - 29 May, 2014 - Pengkalan Gawi, Tasik 
Kenyir

Kenyir Fest promotes Kenyir Lake, the biggest man-
made lake in Southeast Asia. The festival is filled 
with exciting activities for a month, from helicopter 
ride, fishing, power boat and "raja serama", cycling 
expedition, remote control boat demonstration
, paintball, folk sports, cultural performances and 
arts, tax-free sale and more.

Visitors can also go for island hopping such as herbal 
garden, tropical garden, mahseer sanctuary, orchid 
garden and more. Apart from it, you can enjoy the
 beauty of Kenyir Lake famed for its bounty of flora
 and fauna.






DUA puluh kedai jualan barangan bebas cukai beroperasi selama sebulan di Pengkalan Gawi, Tasik Kenyir sempena Festival Kenyir 2014 yang bermula 29 April hingga 29 Mei depan.
Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Dato’ Mohd. Jidin Shafee berkata, kerjasama pihak penganjur, syarikat jualan barang bebas cukai berdaftar dan Kastam telah digerakkan bagi merealisasikan hasrat itu.
Katanya, ia adalah satu percubaan yang baik ke arah menjadikan Tasik Kenyir sebagai kawasan pelancongan bebas cukai pada 2015.
“Festival Kenyir satu-satunya acara dipilih Kementerian Pelancongan untuk diadakan di negeri ini sebagai acara di dalam Kalendar Tahun Melawat Malaysia 2014.
“Kerajaan negeri menyasarkan kehadiran setengah juta pengunjung sepanjang sebulan festival itu berlangsung,” katanya baru-baru ini.
Bagaimanapun, Mohd Jidin berkata, senarai kedai itu masih belum ditetapkan kerana masih dalam perbincangan peringkat akhir. Namun katanya, pelbagai barangan berjenama peralatan dapur, makanan dan pakaian terkenal akan dibuka sepanjang tempoh itu.
“Tempoh percubaan ini akan memberi peluang kepada orang ramai untuk mendapatkan pelbagai barangan berjenama dengan harga yang lebih murah seperti yang terdapat di lokasi bebas cukai seluruh negara,” katanya.
Festival Kenyir melibatkan lebih 50 acara yang meliputi pertandingan, pertunjukan, pameran dan persembahan.
Antara program menarik, Kenyir Fishing Challage, Pesta Makanan Terengganu, Pertandingan Fotografi Tasik Kenyir, Fun Race ATV, Mountain Bike Challange, Fun Race Motocross, Sukan Rakyat, paint ball, pameran Vespa, Motosikal Klasik, Yamaha LC dan Super Bike, pertandingan Raja Serama dan Treasure Hunt Festival Kenyir.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas sokongan anda semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...