Wednesday 1 October 2014

Kesan Kenaikan Harga Minyak & Sindiran Untuk Semua

Kita diberitahu bahawa harga minyak tidak naik. Dari penjelasan rasmi ia bukan naik tetapi kerajaan mengambil semula wangnya yang selama ini menjadi subsidi.
Orang Malaysia hebat hebat tetapi hidup atas subsidi kata orang Indonesia. Jika diumumkan di Papua New Guniea harga petrol 4 kali ganda dari Malaysia pun, orang sana tidak hairan kerana mereka tidak ada kereta, baju pun tidak ada. Mungkin sama juga dengan Timor Leste.

Malam semalam menyaksikan mereka berebut sehinga ada setengah kilometer menunggu giliran isi minyak. Minyak dalam tangki juga turut susut akibat menunggu giliran. Jika tangki sebesar kapal okaylah juga agaknya save isi malam tadi. Tapi ia kerja bodoh untuk tunggu giliran lebih setengah jam untuk save sehari dua, selepas itu kena isi juga. Mungkin bagi orang kita wang yang dijimatkan yang diisi malam tadi lebih penting dari waku berjam jam, Singkatnya, wang lagi penting dari waktu.

Mampu beli kereta tetapi tidak mampu bayar minyak, ini kerana yang tidak patut miliki kereta pun ada kereta. Atau pun yang seharus guna kereta murah beli kereta mahal dengan pelbagai alasan. Jadi akibatnya margin dari gaji dan pendapatan bertambah nipis.

Sesetengah orang pula jika mendapat sesuatu atau pun menikmati sesuatu mereka akan kata,

“rezeki bukan dari kerajaan semua dri Allah”

Memang betul tu, cuma bila kerajaan tarik semula subsidi maka rezeki berharga mahal mereka enggan pula kata,

“sudah begitu datangnya rezeki mahal sikit nak buat macam mana?”

Tidak mereka tidak akan cakap begitu.

Ianya sama dengan fardhu haji. Ia disuruh kepada mereka yang mampu, bukan paksa mesti pergi.

Jika kos pergi haji sudah naik sikit, mereka mengadu dan bising serta harapkan bantuan atau pun subsidi. Sebenarnya mereka bukan dari golongan yang mampu. Tunggu lah sehingga mampu.

Ketika Nabi Ibrahim membina Kaabah bersama anak nya malaikat datang dan berkata sudah tercatit nama nama mereka yang bakal datang ke sini kepada Nabi Ibrahim. Bermakna jika ada sahaja halangan, kos, sakit tidak panjang umur, maka ia kategori nama yang tidak dicatitlah agaknya tu.

Malaysia adalah negara dimana kuota haji sentiasa penuh dari yang diberi 10%. Indonesia pula tidak pernah capai kuota. Selain itu jumlah orang sama pergi Umrah ulang kali tiap tahun pun bertambah. Jika diikutkan, bukan semua rakyat marah kepada kenaikan. Ramai juga yang suka akan kenaikan ini. Ia sebagai 'lesen' untuk mereka juga naikan bermacam-macam harga barang rentetan dari penarikan subsidi.

Jika 20 sen untuk satu liter, maka ada pula yang naikkan 10 sen untuk setiap gelas air. Atau 5 sen untuk setiap kuih.

Maka jika ditanya kenapa mahal? Eh minyak dah mahal.

Cuma dulu masa minyak pernah turun, kenapa pula tak turun?

Tentu mamak tersenyum lebar dan apek apek penyewa berketurunan DAP gembira dapat berita kenaikan ini. Ini alasan mereka naikan lagi sewaan dan harga barangan yang selama ini pun tanpa ada kenaikan pun mereka sudah naikkan dengan alasan barangan terhad, tidak ada stok dan macam macam lagi.

Semalam ada pula yang bersatus di Facebook bergaji kecil sekian sekian dan berkata kerajaan menyusahkan rakyat. Ditulisnya gaji yang kecil itu tetapi dalam bergaji kecil mampu membayar kereta sekian jumlah, sedangkan gaji sebegitu tidak seharusnya ada kereta.

Ia sama dengan kerajaan membuat rumah kos murah flat² yang tinggi. Sesak kereta tidak cukup parking. Sedangkan bayaran sewa rumah hanya RM120 untuk orang kurang mampu, tetapi parking pula tidak mencukupi kerana hampir semua penghuni ada sebuah atau dua buah kereta,

Ramai yang marah kerajaan kerana amalan menukar smartphone, TV leper dan juga langgan astro bakal terganggu.

'Basic Need' orang Malaysia sudah berubah, Jika dulu si miskin bermula dengan tidak ada wang untuk makan, tetapi basic need di kala ini diambil kira setelah ada kereta, langgan Astro, TV nipis, smartphone dan selebihnya dikatakan mampu atau tidak.

Jika kerajaan teruk, rakyat boleh humban kerajaan setiap 5 tahun. Tetapi jika rakyat yang teruk bagaimana pula?

Rakyat yang memahalkan harga telur, yang keluar dari pung-gung ayam secara percuma boleh jadi sampai 25 sen. Buah yang jatuh percuma dari pokok boleh jadi sampai berapa ringgit sekilo. Itu bukan kerja kerajaan, itu kerja rakyat.

Tapi dalam semua ini paling menyakitkan hati adalah kaum tertentu yang kerjanya tergila-gila nak jadi jutawan sahaja. Kerjanya nak untung sahaja, makanan yang dihidang di atas meja kita jadi mahal kerana kaum ini. Sebab apa makanan mahal? Kerana tuan kedai sewakan kedai dengan mahal.

Kenapa sewa mahal? Kerana yang pemilik kedai membeli dengan mahal. Dan kenapa kedai mahal? Kerana pembinanya membeli barangan bina bangunan kedai itu dengan harga mahal, Simen mahal, batu mahal. Siapa yang jual ini semua? Siapa lagi, kaum itulah.

Kita harus ingat, dengan pertambahan penduduk bumi dengan terhadnya pengeluaran makanan dan kawasan penanaman, semua benda akan naik. Tiada yang akan turun. Cuma persoalan, cara menaikkan sahaja yang kita harus bising iaitu mendadak atau pun timingnya tidak tepat.

Tukarlah kerajaan mana pun, pemimpinnya tidak sanggup berjanji dengan batang lehernya di pancung jika ada kenaikan. Tidak ada, percayalah.

Jika dia boleh jamin tiada barang akan naik pilihlah dia, Tetapi jika naik terus pancung kepalanya. Ini kerana jika kerajaan tidak naikkan barang, mereka akan naikkan dengan alasan tersendiri.

Usah pening kepala sangatlah, rokok naik sekotak pun perokok beli juga. Jadi apa nak difikirkan sangat? Hidup bersederhana sahajalah. Ini negara dimana yang malas tetsisih, yang rajin selamat.

Survival of the fit. Di Malaysia orang kerja agama pun boleh kawin 3 dan ramai jumlahnya dalam dikatakan barang naik harga, barang mereka juga sentiasa naik.

Bersyukurlah, kita dapat saksikan kekuasaan Allah, dalam sebuah negara ada yang tersepit ada yang selesa, Berkongsi awan, matahari dan langit dalam satu negara tetapi tidak berkongsi nasib, ada yang susah ada yang senang. Hendak buat macam mana. ada ke jalan lain?


No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas sokongan anda semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...